maandag 21 mei 2012


Zaterdag 19 mei 2012


“U bent door!”

Ze ging die dag met zich zelf op stap.
Sommigen gaan een paar maanden met zich zelf op stap om zich zelf te vinden bijvoorbeeld in Santiago del Compastello ofzo…..dat ligt in het verlengde van het Pieterpad.
Dat je dan jezelf vindt is de bedoeling. Ledig maken..
Hopen maar dan dat je daar dan ook bent als jij aankomt op zo’n plek, ver weg. Ik denk dan altijd: Ja , je kan wel ver weg gaan maar je neemt jezelf toch mee..vluchten kan niet meer..

Nou, zo voelde ik mij ook een beetje toen ik helemaal alleen met mezelf op pad ging naar Utrecht. Ik doe nooit iets alleen. Ik reis altijd mee, als passagier voor het plezier, rij nooit zelf, zoek nooit een route uit, kijk niet op trein tijden en weet nog steeds niet hoe je een ov chip knipt. Ik doe nooit wat.
Sta er altijd maar een beetje afwezig bij en reken helemaal op m’n omgeving. Iedereen weet altijd beter hoe dat soort dingen moeten dan ik, ik volg liever.
Ik had dus ook bijna afgezegd, om deze reden.
Auditie doen in Utrecht. ‘Starguide’ auditie, twee onderdelen, zang en acteren. De fotoshoot komt nog over een paar weken. Kan ik mooi nog ff lijnen. Acteren... dat ga ik maar eens proberen, gewoon ervaren. Dan weet ik of ik daar geschikt voor ben en wie weet wat er voor opdrachten uitrollen. Avontuur dus en nuttig.
Ik heb me goed voorbereid.
Een lied a capella zingen voor een soort jury. Welk lied moet ik doen? Er zijn er zoveel….Wat zal ik gaan zingen..een liedje, zonder begeleiding..
Ik kies: Ik heb een tante en een oom die wonen in een eikenboom..
Dat past bij mij zo’n lied, fijn Nederlandstalig, vertellend, vrolijk, grappig en met hoogteverschillen..zonder te schreeuwen en zonder te gillen.
En voor de acteer auditie moet ik een monoloog doen..Judith Herzberg..een stuk tekst waar ik al studerende achter kom dat het een telefoongesprek moet zijn ..met pauze’s en ik bedenk er een heel verhaal omheen, waardoor ik het begrijp en hopelijk goed kan brengen..


In de trein is het al fijn. Alle hindernissen goed genomen, fiets stallen, kaart opladen, in de goede trein stappen die tjoekvol zit..Ik zing vast even een liedje: "De stoker en de machinist die hebben een sein, die hebben een sein, de stoker en de machinist die hebben een sein gemist.."
Hoor ik de conducteur omroepen: Dames en heren, in het midden van deze trein bevindt zich een jongedame die gaat trouwen..als u nog tips heeft of goede adviezen houdt zij zich aanbevolen.” Nou daar moet je wat mee als eenvoudige forens dus ik erop af met m’n camera. Giechelende groep meisjes met kleurige boa’s. Ze gaan naar de Wallen. Iets met de bananenbar. Feliciteer de aanstaande bruid met deze dag dat ze dus nog niet getrouwd is: “Weet je het zeker? Nu is het leven nog leuk met je vriendinnen naar de bananenbar..dat mag straks niet meer als je getrouwd bent , dan heb je nog maar een recht, het aanrecht“. Ik leg het moment even vast met de bruid en als stand in nemen we de conducteur die best mee wil naar de bananenbar.

















Het is een gezellige bedoening op de trappen van de waggelende wagon.




De conducteur doet me denken aan Gunther…Oehh..You touch my tralala..my dingdingdong..zie youtube.
En vergeet u niet uit te checken..
Overstappen is ook best moeilijk als je zo’n groot station ziet vol met haastige mensen. Mijn strategie is blond: gewoon meteen vragen waar ik heen moet: “Utrecht..?” hoef ik ook niet m’n leesbril te zoeken.
Rennen naar perron 4, instappen en wegwezen. Heerlijk dat zitten in de trein..dat je niks meer hoeft, gewoon naar buiten kijken, heerlijk. Dat is ook wat Wil en Ge van de PPD in hun programma hebben staan: Gratis treincoupe’s die niet rijden voor dementerenden. En je ziet nog eens wat. Voel me Alice in Wonderland.
Wat leuk, staat daar de inmiddels beroemde rode Canta staan van Karin Spaink..
Ik heb net haar boek in m'n handen gehad en nu zie ik de Canta aan de waterkant staan. De Canta libre.. Mooi liedje ook. De Benenwagen, de mobiele eenheid, stoer en sexy..doet ook aan waterballet.


En even verderop ook aan de waterkant De Volkskrant en Trouw in hetzelfde gebouw. Ken ik ook een leuk liedje over.

Het kan niet op, we passeren de Arena. En niet zomaar een Arena. Nee de Arena die volloopt met Toppers. De Toppers hebben als dresscode iets met zeemanspetten, want ik zie allemaal jolige types, gezellig verklede mensen in groepjes zonder sloepjes maar wel met dikke pret. Loveboat.
Dat zie je dan allemaal zomaar als je in de trein zit.
Niet vergeten uit te checken. Niet vergeten uit te checken.



Utreg is eeljn Domstaaad...
Wat een puinhoop, op en rond het station.














Vredenburg is ook nog steeds een bouwput van jewelste. Goh, daar heb ik mooie herinneringen aan, de Nacht van de Poëzie... de kleine zaal, wel drie maal een volle bak..en de afscheidspartij, daar waren wij ook bij..geweldig was dat.
Op naar Janskerkhof, de bloemenmarkt.. Eindelijk is het heerlijk weer en er heerst een overwegend bloemige sfeer.














IJsbloemen, maar dan niet op de ramen,  doen het goed na de ijsheiligen..














Dan ben ik bij het pand aanbeland in de Boothstraat waar de audities plaatsvinden.
Ik voel me kiplekker. Aardig meisje laat mij wat formulieren invullen en dan ga ik voor de zangleraar m’n liedje zingen.
'Wat ga je doen?'
'Van m’n tante en m’n oom in de eikenboom.'
'Dat hoor ik niet vaak.'
Hij lacht.
'Ga je gang.'
Daar sta je dan. Op de stip.
Helemaal alleen, zonder een toon of publiek, met de jury: een kruising tussen Gerard Joling en Paul de Leeuw.. voor de leeuwen gegooid van de tante en de oom in de eikenboom te zingen.
Hij maakt aantekeningen en trekt grijnzend een wenkbrauw op.
“Hoe vond je het zelf gaaaan?”
“ Nou, ehh..ff wennen zo zonder iets of iemand …erg kaal staan zingen”
"Je zingt erg goed, mooie stem, zuiver, licht, goed in de hoogte, karakteristiek, kijkt me aan, ja, erg goed in de toonsoort gebleven, allemaal helemaal goed..leuk lied, goed gebracht, past bij je.."
Ik voel een maar aankomen..
“Maar?”
 ”Maar, je bent niet het commerciële type wat wij doorgaans nodig hebben voor het inzingen van jingels.”
“Liever Kips leverworst dan gewone leverworst!” zoiets..? gooi ik er nog even achteraan.
“Wij willen meer soul, Engelstalig, modern..”
“ Ja, dat ben ik niet, modern..”
“Jij bent een origineel en geen doorsnee type, dat moeten ze nou net nodig hebben he..schat..Ik stop je in de bak.”
Ik krijg een stempel.
Door naar de  acteer auditie. Daar heb ik veel meer aan moeten leren. De monoloog zit niet zo mono- logisch in elkaar. Maar ik ga het gewoon doen op mijn manier en..dat valt helemaal in goede aarde. De jury is erg enthousiast en looft mij om mijn interpretatie en uitvoering van de tekst..
“ Ha, eindelijk iemand die doorheeft waar het om gaat..”
Erg leuk.
“ Je bent een ‘ Best talent’. Ik krijg dat op mijn status. Nou, dat staat mooi op m’n CV.

Jubelend van dit fijne succes slenter ik nog wat door Utreg.
En kom langs de Dom. Kastanjes in volle blom..

















Paak eeljn terraaasjie oan eeljn graaachie. Komen veel bootjes voorbij.




Met opvallend veel vrijgezellen partijtjes..Vrij gezellig. Het lijkt wel nationale vrijgezellen dag ..eerst met de trein naar de bananenbar, dan in een sloep door de grachten en dan met z’n allen lekker lallen met de Toppers. Ik zeg: het was een topdag.

En om te eindigen bij het begin sta ik even stil bij de kroeg waar ik voor het eerst met Joop heb gezongen, daar in het Utregse..Het Ledig Erf..en ik maak mezelf leeg..Mijn eigen spirituele reis.



Hoe mooi, als ik daar aan terug denk..



Geen opmerkingen:

Een reactie posten