vrijdag 12 december 2014



12-12-2004-  12-12-2014, Utrecht.

"O wat is het lang geleden, dat wij het samen deden.."




Tien jaar geleden mocht ik voor het eerst ‘meedoen’ met Joop Visser. Bij Jacob in ‘t Ledig Erf, Utrecht.
En dat vieren wij vandaag.

Voor het eerst mee in de rode Daewoo, nog een paar keer de vier liedjes zingen onderweg op de A2. Dat zijn: ‘Leve de Regenten, Eenzaam op moederdag, Ik kampeer in de Heer en Jozef met de kalkoen.’ Ik vind ze steengoed.
Onbevangen stap ik in dit spannende avontuur. Daar mag ik dan zomaar meezingen met de vermaarde liedjeszanger. “Kom er dan de laatste twee nummers voor de pauze bijzitten en de op het eind ook, zing je gewoon mee.”

Parkeren voor de deur van de gemoedelijke kroeg zit er niet in. Paar rondjes om de kerk en ik vind dat we ‘daar’ wel kunnen staan. Dat leverde een vette parkeerbon op. Oei. Ik zal me er nooit meer mee bemoeien.

Jacob de kroegeigenaar is wel een apart typ. Een fan en zeer behulpzaam. Ik krijg ook een boekje van hem dat hij net heeft geschreven: Waar is mijn Noorse trui? En daar staat zijn kroeg op. Het podiumpje komt in de goede hoek en de hele tent wordt leeggehaald. Alle tafels en stoelen gaan eruit. We gaan soundchecken en dat heb ik dus nog nooit gedaan: in een microfoon zingen, dat is even wennen. Maar de geluidsman krijgt de stemmen mooi bij elkaar en de gitaar erachter zoals Joop dat graag wil.


Het loopt vol. Wat heet: bomvol. Je kunt je kont er niet meer keren. Goh, wat leuk om ‘zijn’ publiek te zien. Die mensen zijn fans, kennen zijn liedjes en hebben hem grijsgedraaid. Sommige enthousiastelingen komen te dichtbij. Beginnen ze over Jaap Fischer en het Ei zei en dan reageert hij of ze het over een ander hebben. En dat is ook een beetje zo. Het was een andere periode.
“Mevrouw, ik ben inmiddels 300 liedjes en zelfs een zangeres verder. Als het aan U had gelegen zong ik nu niet meer.”

Daar heerst veel onbegrip over. Ze willen gewoon de oude liedjes horen die ze weer terugbrengen in de tijd die zo belangrijk is in je leven, waarin het allemaal gebeurt ergens tussen je 12e en 20e. En hij kwam toen met een nieuw geluid en werd een hype. Daar kun je dan ook niets aan doen. Maar als maker van allemaal nieuwe liedjes, schilderijtjes noemt hij het, is het veel interessanter om daar mee bezig te zijn. Vooruit te kijken. " Je zegt toch ook niet tegen Picasso: Hey Piet, kun je nog eens iets uit je blauwe periode schilderen?'

Hij gaat beginnen, daar op een barkruk en een gitaar en krijgt de hele volle kroeg stil en aan het lachen en het meezingen.  Stuurt nog even een klein kind weg dat aan de snoeren zit te peuteren en dat levert even een pijnlijk momentje op voor de moeder die met een rood hoofd de tent verlaat. Maar goed, dat stoort dus en de mensen staan zelfs buiten op de gracht waar ze ook speakers hebben opgehangen. Ik vind het geweldig, die teksten en de droge manier van brengen.
Dan mag ik dus op die kruk naast hem en gewoon doen of ik dit al jaren doe. Niks aan het handje. Hartstikke leuk. Ik concentreer me op de teksten en het gaat vanzelf. En dan is het pauze.
“Neem in elk hand een glas, kunnen we weer verder gaan mensen.”

De tweede helft verloopt nog soepeler en het is een topmiddag. We doen ook nog een toegift samen, vind ik wel stoer hoor. Haha!
“Je moet je moed niet laten zakken”, een opbeurend lied dat iedereen meezingt!
Dat is pas helemaal gezellig zeg als die lui uit volle borst mee gaan zingen. Ook de geluidsman is erg enthousiast over onze combinatie en zegt tegen Joop dat hij daar vooral mee door moet gaan. Met mij dus.
Ik word er verlegen van. Dat we een mooi en grappig duo vormen.
Dat is een goed compliment.
Ben helemaal gelukkig. Zo is Joop aan zijn derde periode begonnen.  Joop&Jopie, noemen we ons.
Om het te vieren gaan we uit eten, bij een of andere Chinees. Het is heel vet, maar dat mag de pret niet drukken.
Ik vind het alleen al een feest om met die gitaar door de stad te lopen. 
Jubels!

En als ze niet gestopt zijn met zingen, dan zingen ze nu nog.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten