zaterdag 6 februari 2016

januari 2016




'MET EEN FRISSE SCHONE LEI, ENTHOUSIAST EN ZORGEN VRIJ!'


“Bent u klaar voor het nieuwe jaar
Met een frisse schone lei
Enthousiast en zorgen vrij
Bent u klaar voor het nieuwe jaar?”

Ja, wij zijn er klaar voor. Joop en Jessica hebben een aantal mooie locaties om te spelen en hoe prettig is het als je zo welkom bent.
Wij spelen regelmatig op een feest of speciale gelegenheid, een festival of literaire bijeenkomst.
 Daar kunt u ons dus voor boeken via de website van Joop. www.joopvisser.nl , repertoire wordt afgestemd op uw feest. (tekening van Grietje Keller bij ons optreden voor haar ouders)




Op 2 januari togen wij naar Leusden en daar waren wij dus duidelijk de leukste want ze lagen regelmatig in een deuk.
Aandachtig luisterende Groningers zaten knus bij elkaar in een soort stal om de verjaardag te vieren van een jarige die van niks wist.


Wij waren een verrassing voor hem, een echte fan en moesten ons dan ook verdekt opstellen en dan als een soort duveltje uit een doosje tevoorschijn komen. Tadaaam! Dat verwachten ze dan niet. En Joop heeft ook nog in Groningen gewoond dus hij kent het ‘slag’. En dan komen er liedjes bovendrijven die van toepassing zijn op deze mensen, op hun sfeer en dat is een feest van herkenning. Zo wordt het een maatprogramma. En wij zingen dan ruim een half uur met een speciaal feestlied voor het feestvarken. Als ze dan tevreden zijn de Groningers van weinig woorden en zeggen iets van: “Het net veelt.” (Ik heb me niet verveeld). En dat is toch ook weer mooi meegenomen.

‘Klopt uw hart voor een nieuwe start
Dat alles wat u niet bevalt
Uit uw leven wordt geknald
Klopt uw hart voor een nieuwe start?”

Ja dat klopt het.
Ik zit tegenwoordig aan de Rivella. Goed voornemen voor zo lang het duurt.
Op de foto met Chantal, mijn grote vriendin, van voor onze presentatie van het lied de Hordeloper uit de gelijknamige musical de Hordeloper. Nu zie ik haar nooit meer ook al drinkt zij alleen Rivella.

Vrijdag 8 januari

Op naar Gouda. Een bijzonder optreden voor de Heren van de Herensociëteit die hun jaarlijkse Nieuwjaarsborrel en diner houden. De fraaie, oude zaal ademt de sfeer van dikke sigaren, cognac, smokings onder toeziend oog van Churchill. Hier mag gerookt worden.Soms wou ik dat ik een man was.

Joop kent het uit zijn Leidse studententijd, het ballerige, brallerige, de humor, de chique doenerij, de ontgroening. De koloniale tijd. Dan kregen ze dit soort lessen van hun superieuren:

“Waar kopen wij onze smoking?
” Meddens meneer..?
“Waaaaaar kopen wij onze smoking?
“Ehhh..”
‘Schrijf op: Wij kopen onze smoking niet, wij laten onze smoking snijden.”

Jaapse Joop is hier geen vreemde eend in de bijt. Hij wordt beladen met verhalen uit die tijd en ze komen met oude lp’s aanzetten om te laten signeren. 
'Joop Visser'  zet hij op de Jaap Fischer hoes.
 Ik sta erbij en ik kijk ernaar. 
 

Zo ruim 60 van die mannen in smoking bij elkaar aan de borrel dat heeft wat. En wij treden een half uur op voor ze gaan dineren. Waarschijnlijk iets met stroopwafels.  De heren zitten in zware lederen fauteuils aangeschoven aan de lange stijlvol gedekte tafels, hagelwitte damasten tafelkleden, grote glinsterende glazen, veel Goudse kaarsen en chique couverts.


Wij zitten op een tafel met een kratje onder de voeten en zingen de wat stevige liederen. Ik heb er plezier in om hier te zingen: ‘Wij geloven in een wereld waar mannen niet de baas zijn. ‘ En Dat gevoel van onmacht” valt ook goed. En Jan de Manager is inmiddels een bekend lied.
 Op verzoek van het vriendje van Balkenende en een fan doen we het lied ‘Voetbal is simpel” en de ‘Hordeloper’ uit de sportserie. En ook de romantiek krijgt een beurt want voor de eigenaar van het pand, een Rotterdammer en zijn vrouw, zingen wij natuurlijk: 'Weet je wat wat ik wou, ik wou een Rotterdamse vrouw.” En dat ze daarna ook muisstil worden bij het lied: 'Ik ben gelukkig en tevreden’ doet mij zeer veel deugd.
‘Wij hebben gelijk op elk gebied ” als meezinger is wel een favoriet lied. En dat is dan ook logisch.

 
Eind januari was er dan een speciaal evenement gepland met dichters in Theater De Boerderij in Huizen. En daar zouden wij het ‘klapstuk’ worden van de avond.
De presentatie was in handen van niemand minder dan Maartje van Weegen en vanwege Maartje van Weegen wilde ik wel het lied zingen: 

“Langs de snelweg van het leven kom je slechte stukken tegen,
 maar ook hele mooie stukken, ik zeg altijd, het zal wel lukken..”
Maar dat doen we niet.

Zij kondigt ons aan met een kort maar krachtig citaat waar Joop zich in herkent:
“Wie iemand eert om zijn verleden negeert zijn heden en ontkent zijn toekomst.”
Wel zingen we in het kader van de 'Week van het Gedicht ' onze Gedichtenserie met het fraaie gedicht van Hans Warren: 'Hart van mijn land.'
Blijkt er een Zeeuwse in de zaal te zitten die dit heel mooi vindt, dat maakt het extra leuk.
We zingen van Herman de Coninck het gedicht: 'Zonder ik, zonder onderwerp'. Joop is een bewonderaar van zijn werk en dat past ook helemaal bij zijn gevoel voor humor.
‘ De Schemering”, wat mij betreft het mooiste liedje ooit geschreven, zingen wij vanwege het thema: Herinnering. Daar past ‘Boekeloooo mis je zooo’  ook mooi in en ‘Een enkele keer ontmoet ik je weer.’
De maatschappelijke serie zorgt voor de nodige hilariteit als wij ‘Heel veel Kutmuziek op radio 1!’ erin knallen in het hol van de leeuw. Lachsalvo’s klinken. Dat mag ook wel even na al het serieuze werk. Vandaar ook uit de meezingserie het nieuwe lied: 

'Sex voor Syriers en Noord Afrikanen.' 

Dat is vrij eenvoudig aan te leren.
En ‘O wat is het lang geleden dat wij het samen deden’ ook.
En wat heeft Joop weer een mooi nieuw liedje geschreven dat hier zijn vuurdoop krijgt met het refrein:

“Twee varkens op weg naar het abattoir
      ze hielden zoveel van elkaar..”

We krijgen bloemen en complimenten en veel liefs te horen. Dat doet goed. 
Dank voor de gastvrijheid mensen van de Boederij, uitstekende geluid en de organisatie en wij zijn weer ontdekt.:)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten