vrijdag 19 april 2013

Heerlijk Helder Haarlems Dagblad van 19 april


Over liedjes die wel en niet kunnen.

Wat is het toch een heerlijke krant zo in dit land. Het Haarlems Dagblad. Voor en door de Haarlemmer. En 'Haarlemmers zijn blij dat ze Haarlemmers zijn blij dat ze Haarlemmers zijn blij dat ze Haarlemmers zijn blij.'
Je komt jezelf gewoon helemaal tegen en dat is waar het om gaat. Dichtbij. Herkenbaarheid. Eigen volk eerst. Dat is volstrekt normaal.
Kijk het begint al goed met de opening: Dat is alvast nieuws uit de oude doos. Katten werden tijdens de oorlog gegeten .


Het doet me ook denken aan een liedje over de kat Moortje. Dat gaat Teevens over moord. 
”Geachte familie de Lange
Wij hebben uw briefje zien hangen
En laten u hierbij weten
Dat Moortje niet meer
Dat moortje niet in staat is
Dat u Moortje het maar het best kunt
Vergeten…”
(J.V.)

Over liedjes gesproken. Ik ben er dagelijks mee bezig.
En dan dit vreselijke nieuws . Hou je vast.



Het is een waar gedrocht. Absolute bocht. Een draak. Waarom heeft niemand dit verboden, dit koningslied? 
Ik steun de actie: ‘Sorry voor het Koningslied’ op facebook. En ik ben niet de enige. Boycotten die handel, het glazuur springt van je tanden.
Verder steun ik de actie: Sorry voor de koning en hij kan er ook niets aan doen maar sorry en doe ons maar acteurs, neem een Jeroen Krabbe.
"Doe ons maar acteurs, net als Sinterklaas, het scheelt je zo een paar miljoen als je het acteurs laat doen." 
Maar dat is weer van een andere Willems orde.

Koning Wim is een prima jongen hoor en hij doet het goed. Hij is van alle markten thuis.
Kijk maar nu opent ie de ketchup tube.
Daar hebben ze ook een lied op gemaakt. Met een dansje.
(Ketchupsong)
Ja heerlijke krant.



Zingen is mijn leven . Ik zie alles door een liedjesbril. Kijk, onze eigen dirigent!
Altijd goed voor een mooi en waarachtig  mo- nu- moment. Lekker echte Nederlandse liedjes zingen op 30 april. Oranjebitter toe. Ik ga ook. Naar Heemstede, Wilhelmina kerkje, saamhorige samenzang. Doen! En doe iets leuks aan.



En dan van de mug in de Olifant. Eric Coolen, een Haarlemse Jongen, met een kroontjespen. Ik ben een fan. Laten we wel wezen: De Olifant is zo’n prijs waar dan 5 geniale Haarlemmers voor genomineerd zijn en dat is op zich al een lastige. Want het is appels met peren vergelijken. "Je ken hoogstens zeggen, het is allebei fruit." Ik vind het zeker nu in het geval van deze olifant een oneerlijke strijd met Ko Van Leeuwen die deze prijs gewoon moet krijgen vanwege zijn waarschijnlijk nog korte termijn tijd hier op aarde zijn. Zo iemand gun je bij voorbaat alles. Maar ga daar dan geen wedstrijdje van maken. Geef hem een prijs en eer hem. Hou op met nominaties als je iemand een prijs wilt geven.



Eric Coolen ken ik dus die mag ‘m winnen. Zo zit het toch in elkaar. Eigen volk eerst. Ik vind hem geweldig. Een slurfwaardig bestaan.
En dan gaat die prijs vooral ook naar zijn stille kracht, mooie Madelon, zonder wie hij niet zou zijn wie ie is. Ik bedoel, je kunt een leuke slurf hebben maar waar hang je ‘m dan in. (zie laatste zin)


Ja lekkere krant.
Kijk, kom het Mendel nog tegen. Heb ik ooit op gezeten. Er is iets met stroperige leuningen. Maar er komt een reünie van het Mendel. Ga er heen. In september. Komen jullie ook? Ik zat met Yvonne van Gennip in de klas. En Arthur Mekenkamp., dat was lachen. Ben benieuwd naar de leraren van weleer..Konijn, Spook, die namen ook.




En dan voetbal in het HD. Altijd goed. En nu helemaal want jongste zoon scoort in DROOMDEBUUT! Lees de frase: “Na een minuut of twintig..” Dit is ook de hele reden waarom ik het HD heb gekocht. geen spijt, wat een krant. Dit knippen we dus uit.


Dit was zijn eerste voetbaldag.

Vanaf zijn 5e jaar bij DSS. En nu in het eerste team. Door Samenspel Sterk.
Ben supertrots . Ik zeg: Ga maar vast Spaans leren. Kun je Messi vervangen.
Want dat staat ook in dezelfde krant. Ik zeg 1+1 =2
Een tweetje. Ze hebben een vacature.



En dan lees ik nog in mijn HD iets nuttigs over botten. En aangezien onze dochter daar weer mee te maken heeft, vind ik dat weer interessant, wat een informatieve krant. Er zijn ook veel mensen met zwakke botten, artrose en andere narigheid. Dus doe je er je voordeel mee, die krant.
Altijd iets van de gading en lading te vinden.


Ja en dan is daar weer voor de zoveelste keer het enige echte weer dat ons alle dagen bezig houdt.
Het ziet er aardig uit. Geen sneeuw.



We zijn weer op de hoogte.

Verder lees ik iets over cipiers en het zingt in mijn hoofd.:”Hij was in de wieg gelegd voor cipier, tierelierelier.” Wie maakt daar nou een lied over.


En de Monniken kom je dan tegen in diezelfde krant. Soms komt alles samen op een dag..ken dat?


Sommige mensen leven als een monnik. En die varen er wel bij. Dat vind ik dan weer herkenbaar.
En dan zo'n mooie luchtfoto van de bollenvelden . Geweldig toch dat wij dat zomaar kunnen zien. Er zit een deuk in het vliegtuig maar dat vind ik wel geinig. Geen zweef maar scheef vlieger. Dat komt dan weer mooi terug bij het thema van het Oranjehuis. Vliegtuigen en Oranjehuis dat is niet pluis.


Was onlangs in de Keukenhof en er was nog geen tulp uit! Alleen de Alexander kas was vol  kleur.Hij is ook in de bloei van z'n leven.


Kijk zo. Maar dat was binnen. Buiten veel buitenlanders.

Het leven is een groot levenslied wat mij betreft. 

“Een nieuwe lente, een prima begin, voor een nieuwe vriend, of een nieuwe vriendin..
Waarom zou je zitten zeuren als de bloemen staan te geuren en de bollen uit hun kleuren staan te barsten..
Waarom zou je zitten lijden in de hoop op betere tijden of je wel of niet zal scheiden, laat ze barsten..”

(uit het lied: een nieuwe lente, een prima begin, voor een nieuwe koning en een nieuwe koningin..)

Dat is pas een lied.
Lang leve Joop Visser!

Nu nog te zien en te horen..7 juni ..allerlaatste optreden in Westwoud, zie www.joopvisser.nl

liefs van Jessica.




  


2 opmerkingen:

  1. Dag Lief Jakseltje,

    wat heb je een voortreffelijke recensie geschreven, van heel het HD. Het is de krant die ik deel met de buren, dus dat wil wel wat zeggen.
    Jammer, dat ik 30 april in Normandië zit, anders had ik zeker meegezongen in het Wilhelmina kerkje in Heemstede.
    Om dan met een oranjebittertje te proosten met onze Leen...
    Maar ik kies voor weg tijdens de kroningsgekte.
    Het is wel 2013, dus....

    Dagdag...
    Tot woensdag, Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank Marloutje. fijn dat je gaat onderduiken die dag. Dan mis je in ieder geval dat vreselijke k.lied. Tot woensdag.:)

    BeantwoordenVerwijderen