woensdag 22 mei 2013


Zat.28 mei 2011, Leeuwarden

En ik kwam Bill Clinton tegen in de stromende regen

'FRYSK BLOED TJOCH OP'

Daar beginnen we mee.
Het Frysk volkslied.
Dat is nou zo leuk aan al die verschillende plaatsen waar we spelen. Zo mogen we nu weer naar Fryslan! En daar hou ik zo van.
Joop verheugt zich nog het meest op de Afsluitdijk.
Daar mag je nu 130.
Ik zeg: trap de Kia maar eens goed op de staart!
Veel koeien ook in Fryslan.
De mensen gedragen zich ook als koeien. Vooral op een straatfestival. Dan sjokken ze kalm achter elkaar aan, met de kont in de wind. 
En er zijn ook veel windmolens. En waaien doet het!
Boven het IJsselmeer grijnst het grimmig grijze water naar de meer dan 50 grijs getinte lucht. De hitte is ver te zoeken. Schuimkoppend klots het hier en niet van het bier. Daarvoor moet je in Sexbierum zijn, daar krijg je meteen zes biertjes. Een sixpack. Of sex met bier, dat kan ook.
In Leeuwarden wacht ons een hartelijk welkom. De coffeeshop is er helemaal klaar voor. Eigenaar en bewonderaar van Joop Visser runt een sfeervolle hallucinatie. Ik val met m’n neus in de boter. Krijg een stukje chocolade-wiet mee voor op de terugweg. Ben nog nooit in ‘zo’n shop geweest en ruik allemaal lekkere luchtjes. We gaan een gammele trap op en komen in een kamertje waar je zo op het podium kijkt. Het is net een kijkdoos. Heel knus.
 ‘We hebben wat bloemetjesgordijnen opgehangen want we zagen dat jullie dat hadden op Youtube als achtergrond, voor de sfeer.”
Het is gezellig druk. Piter Wilkens (foto) is De Fryske stim en bard, zonder baard maar met gitaar.


We proppen onze spullen in het kamertje met dit uitzicht en tering herrie en dan proberen wij ons te concentreren want er kwam een dringend verzoeknummer binnen: “Heineken is een harddrugdealer', dat draaien we hier altijd!”
Nou, dat heeft Joop al zeker 20 jaar niet meer gespeeld en hij vist de tekst op uit een grijs verleden en dan gaan we het in het piepkleine, gore keukentje  proberen te leren. Ik zit op de aanrecht want anders passen we er niet in. De concentratiefactor is zelden zo hoog geweest, ik kan Vis amper verstaan!
Ik ken het lied niet, althans, de tekst, maar na een half uurtje komen we een heel end.

" Heineken maakt alles stuk
Het Leidseplein, je huwelijk...'
Heineken is een harddrugdealer..

en het laatste couplet verklaart waarom ze dit lied zo goed vinden:
 'En zolang de Haagse hufters liever hennep strafbaar stellen
zit Heineken schijnheilig thuis, en telt z'n centen.'

GOUWE OUWE, en nog steeds een baanbrekend LIED!
De lucht wordt steeds grijzer en de wind strakker. Het tentdoek klappert, we zitten in de herrie, het lijkt wel onweer! Ik houd m’n sjaal en pet op. 


Erg leuk publiek. We beginnen met het Friese volkslied en dat is meteen raak. Dan gooien we er nog een Fryske noot tegenaan met het refrein: ‘Jou uus un great ljowen.’vrij vertaald: ‘Geef ons een groot geloof..’
'Dat Cambuur kampioen wordt met 20 punten voorsprong.'
Dat we 'geen Friezen nodig hebben om de Heer te volgen spreekt voor zich.'
Er wordt smakelijk om gelachen.
In verband met het weer zingen we “Je ziet de zon, de wolken en de regen..” En als de gitaar nat wordt, verkassen we naar achteren en manen het publiek naar voren te komen, dichtbij elkaar onder gedeelde parapluutjes. 
Het wordt een uniek optreden.
Je voelt meteen een stuk saamhorigheid in geval van dergelijke calamiteiten. Het briefje met de verzoeknummers is ook doorweekt, m’n broek is nat maar ik geef geen krimp. Morgen storten we wel in.
Het heeft iets dat kutweer, dat hebben wij weer en maakt het tot een onvergetelijke gebeurtenis. Er worden regencapejes uitgedeeld. Het publiek is geweldig, ze staan echt in de strooooomende regen te luisteren en te lachen. Joop is een held, niet alleen voor mij, maar voor velen die zijn werk kennen en op waarde weten te schatten. Dat is altijd een feest van herkenning. Die sfeer heeft het hier en dat is puur plezier.
Nog plezieriger wordt het als ik voor het eerst in mijn leven een wietbonbon probeer. Het is een soort truffel, een hap boter en daar zit dat spul in. Niet echt lekker die wiet.
Durf het eigenlijk niet maar ben toch nieuwsgierig en het schijnt heel licht te zijn. Het zal pas na een uurtje gaan werken. Dus, vlak voor de Afsluitdijk hap ik erin en eerst gebeurt er gewoon niets maar precies na een uurtje zie ik ze vliegen…130! 
En daar suist Bill Clinton voorbij! 
Die was ook in Friesland vanwege Achmea, dat verzeker ik je! 


Met een heel konvooi, motoren en dikke sigaren. Ik zweer het. Die zie je ook niet iedere dag he.
En daar stonden ze dus ook in regencapejes in datzelfde Frysland. En dat schept een band.


 De slappe lach, wat kan dat heerlijk zijn. Zo slap dat je broek ervan afzakt. Joop hoeft maar ‘Oja’..te zeggen en daar ga ik weer, gieren! Dubbelgevouwen, kramp in de buik..
En de kleuren zijn van een intensiteit, 'zoooooo groen, niet te geloven', roep ik steeds. Ik val in herhaling, maar het blijft leuk. En dan zeg ik de oneliner: "poe,poe, wat ben ik moe.." en dat is wel helemaal de kraker waar ik steeds harder van ga lachen.’Nou, nou’, zegt Vis, en ik heb het niet meer. “Jij bent zo serieus zeg ik steeds tegen Joop.”
” Jaja”, zegt ie en daar gaaaaaaa ik weer.
Wat het ook goed doet is. ”Je weet het niet he.’ Om te gillen gewoon.
 En ik vraag aan Joop wanneer we weer naar Fryslan gaan voor zo’n bonbon.
We luisteren naar het journaal en jahoor: 'BillClinton bezoekt Friesland in de regen'  en er is ook nieuws over Foppe de Haan. Hij is trainer geworden op de Toevoeloe eilanden. Daar zit iets achter, dat kan geen toeval zijn. Het is een mop van Fop en mevrouw de Haan heeft de broek aan anders was Fop nooit naar Toevoeloe gegaan.
En dan horen we een lekker liedje en denk ik: lekker die wiet en toevoel bestaat niet. 

A little bit of Monica in my life
A little bit of Erica by my side
A little bit of Rita is all I need
A little bit of Tina is what I see
A little bit of Sandra in the sun
A little bit of Mary all night long
A little bit of Jessica here I am!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
A little bit of you makes me your man

Mambo No. 5!




1 opmerking:

  1. Bedankt dat jullie zo genoten hebben toen en eergisteren.
    Wij ook van jullie twee.
    met groeten Jos

    BeantwoordenVerwijderen