zaterdag 21 december 2013

DE AVONTUREN VAN JAN EN PIET

DEEL 2

PIET MOET NAAR HALT EN JAN NAAR JUSTITIE


Vanwege de gestolen brommer.
Pietje moet zich om 16.00 uur melden bij het politiebureau. Zijn moeder komt ook zo want die is naar de sportschool. Ze wil mooie billen en die krijg je daar.
Z'n moeder is best een beetje anders dan andere moeders. Ze lijkt op Pipi Langkous. Toen ze jarig was kreeg ze allemaal Pipi films en strijkkralen van Pipi en meneer Nilson en kleine Witje. Ze doet ook vaak gek en ze zingt altijd. De vrienden van Jan en Piet vinden haar een toffe moeder omdat ze altijd alles goed vindt en gymjuf is.
Maar ze houdt gewoon van gezelligheid en ze kan geen 'nee!' zeggen. En daarom zijn Jan en Piet nu zo losgeslagen, denkt moeder en ze voelt zich schuldig. 
En de Riagg zegt ook " Ach en ach en geen gezag!! "en de hi-ha-hulpverleners roepen in koor: GRENZEN!!!! STRUCTUUR!  De drie RRR's van 'hutspot' zonder worst.
Maar zo zit moeder niet in elkaar. Koken kan ze ook al niet.
De mejuffrouw van Halt is vast nog geen moeder. Ze is piepjong, met grote oorbellen en ze en kijkt heel kil. Ze lijkt een beetje op een shiwawa  met een overbite.
Heldere blik.
 Ze heeft een tactiek. 
De tactiek van de strenge aanpak. 
Daarbij kijkt ze boosaardig, dus soms boos en soms aardig en zegt met een raar krijsend piepstemmetje na elke zin terwijl ze Piet onder schot houdt: "IS DAT HELDER!!!!??"
De eerste keer schrok Piet ervan, maar na een paar keer had ie het niet meer. Hij schoot in de lach en weg was haar gezag.
En moeder zag het gebeuren maar die dacht, niet lachen nu en aan de term 'voorbeeldfunctie'.
En Piet moest vertellen hoe het nou precies gebeurd was. En de mejuffrouw vroeg of ie berouw had en dat had Piet. 
En zij vroeg wie hij nu benadeeld had. En toen zei Piet : "M'n ouders want m'n moeder heeft het wel vergeven maar m'n vader ziet ons niet meer staan. Hij is vet chagrijnig."
En toen vroeg zij of dat ook nog door iets anders kwam misschien?
En toen zei Piet dat ie ook van school af moet. 
En toen zei de Halt mevrouw dat hij nu eens een keertje z'n best moest gaan doen op school. "IS DAT HELDER!!!!?" Ze ging steeds harder piepen.
Want als hij van de SMOK school wordt gestuurd is er nog maar een plek voor Piet en dat is een internaat "HELDER??!!!"
" In Den Helder?" 
" NEE man, ik zeg: IS DAT HELDER, VALT HET KWARTJE, ALS JE BEGRIJPT WAT IK BEDOEL!!!!!?"
En de Halt-mevrouw was nu rood aangelopen en ze had vlekken in haar nek. 
Dan vertelt ze hoe het er nu uitziet voor Piet.
"Jij krijgt twee straffen. Een taakstraf en een leerstraf.
De leerstraf bestaat uit 
1. EEN EXCUUSBRIEF. Aan wie, denk je?"
" M'n ouders?" 
" Wat dacht je van de meneer van de brommer.
HELDER??"
2. EEN WERKSTUK OVER DIEFSTAL.
Dat ga je maken en lever je bij mij in. HELDER!?"

Piet  bezwijkt bijna. Hij eet z'n pet op zodat ie niet moet lachen van dat "HELDER!"

" Dan de taakstraf." Ze draaft door.
" Die zal bestaan uit een nuttige straf voor 10 uur. Twee keer 5 uur. Het zal schoonmaken worden.
Ofwel in de kinderboerderij ofwel in het bejaardentehuis. IS DAT HELDER?!"

"Poepscheppen zeker. Dat moest Jan ook bij zijn vorige Halt."
"Tja en Klaas, de oudste broer moest in het bejaardenhuis werken in de keuken", doet moeder een duit in het zakje. " Dat vond ie heel leuk want die oudjes wilden wel met hem biljarten en hij kreeg lekkere broodjes kroket. Hij biljart nu nog met z'n opa, hartstikke leuk. Zo hou je er nog iets aan over zo'n taakstraf."

De Halt dame raakt geïrriteerd. " Mevrouw: Piet is hier niet voor zijn lol,is dat.." 
"HELDER!? Ja hoor, kraakhelder."
Moeder kan het niet laten.
Piet moet op de gang. 
Z'n excuusbrief schrijven en moeder krijgt een uitbrander van het keffende chiwawaatje en een vragenlijst voorgeschoteld. Die kan fijn in het dossier.
Of ze al HULPVERLENING heeft.
" Wij zeggen altijd blij: geen dag zonder RIAGG!
Mevrouw als je daar niet HELDER van wordt!"


En dan moet Piet z'n brief voorlezen.

"Beste benadeelde,

In deze brief wil ik U uitleggen waarom ik de brommer heb gestolen, en mijn excuses aanbieden.
Ik zal u eerst allemaal uitleggen wat er allemaal gebeurd is op de dag dat ik de brommer heb gestolen.
Op maandag 15 december kwam ik terug van voetbaltraining en reed ik langs uw huis.
Ik zag uw brommer staan en ging naar huis. Thuis vertelde ik aan mijn broer Jan dat ik de brommer had gezien.
Het leek mij toen wel spannend om op de brommer te rijden, maar ik wist wel dat dat niet mocht.
Toen zijn we naar de brommer gegaan en hebben geprobeerd de brommer aan te kicken maar dit lukte niet.
Daarna hebben we de brommer meegesleept naar een andere plek en de volgende dag meegenomen naar school.
Na school zijn we met de brommer naar huis gaan rijden.
Toen hebben mijn broer en ik zowat de hele dag op de brommer gereden.
En dat was heel leuk.
Toen we terug kwamen wilden we  de brommer in een schuurtje zetten op het Stuyvesantplein maar opeens stond er een motoragent achter ons in het schuurtje. Toen zijn mijn broer en ik meegenomen naar het politiebureau Noord.
Op het politiebureau werden we in een cel opgesloten en omstebeurt verhoord.
Na ongeveer 4 tot 5 uur hebben mijn broer en ik pas de waarheid verteld. 
We hadden ook best honger. 
Vlak daarna werden wij vrijgelaten en kwam moeder ons ophalen met Sjors. Dat was wel fijn dat Sjors er was.
Als ik nou weer de kans zou krijgen om zo'n brommer te stelen dan zou ik dat absoluut niet meer doen. 
Omdat ik toen niet nagedacht heb hoe de benadeelde zich zou voelen maar nu wel. Ook omdat als ik nog zoiets zou doen dat ik dan een strafblad zou krijgen zoals Jan en dat wil ik niet. Ik wil geen strafblad omdat een zo'n blaadje je hele leven kan verpesten.
Ik snap nu dat u zich heel rot moet gevoelen hebben( Iedereen zou zich rot voelen)!
En daarom spijt het mij heel erg en mijn broer ook.
Nou veel succes verder en nog een gelukkig nieuw jaar.

Van Piet
Aan benadeelde

(het spijt ons) "

Geen opmerkingen:

Een reactie posten