zondag 30 maart 2014

Vijftig Tinten Struis


Daar sta je dan op de dag die je wist dat zou komen. Trotse Edwin Struis met oranje shirt, blozende wangen en glanzende kale kop bij de lancering van zijn hit: Vijftig Tinten Struis. Boekhandel de Vries is het centrum van een waar mediaspektakel. De camera's zijn er bij, echte voetballers, de paparazzi liggen op de loer, dit is een belangrijke dag.


Niet in het minst vanwege de aanwezigheid van Guus Hiddink, die linea recta uit Zeist naar Haarlem is gereisd om het eerste exemplaar in ontvangst te nemen. Hij heeft zojuist getekend voor het bondscoachschap, vers van de pers. Zo valt alles op zijn plek vandaag de boekpresentatie, de bondscoach erbij en  gratis Jopenbier op een zonnige vrijdagmiddag. Wie komt daar niet graag op af. Het is dan ook bomvol .



In een opwelling bedacht ik dat ik wel een liedje wilde zingen voor Struis omdat er van alles ging stromen. We hebben ook in dezelfde klas gezeten en dat schept een band.
Het is een potpourri (vies woord) van Vijftig tinten Struis, vijftig tinten Grijs op de melodie van 'Fifty ways to leave your lover' van Paul Simon.
Met pakkend refrein: "Vijftig tinten Strui-huis(2x)"
Inkoppertje. Zo werd het spontaan een onvervalste meezinger.

Ik had ook wel gedacht dat die lat niet te hoog zou liggen.
 En dat was ook zo.

Dit was dan de tekst, waar op zich dan wel weer over nagedacht was. Weliswaar alleen voor kenners.








Het probleem zit altijd tussen de oren met die bal
Dat is nou eenmaal logisch en heus geen toeval
Maar dan zijn er journalisten en die weten alles al
Er zijn wel 50 tinten Strui-huis
50 tinten Strui-huis.

Die voetballers zijn toch stront verwend, dat is het punt
Miljoenen op de bank en hun haren uitgedund
Zonder tatoe doe je er niet toe, het is een heel gedoe in
50 tinten Strui-huis
50 tinten Strui-huis

Het was vet snert Bert
Terug in de bus dus
Wat een rommel Bommel
Es ist vorbei
Maak een nieuw plan dan
Te laat met Klaas Jan
Het schiet in mijn kuit Guit
Het spel is uit


Het diepe gaan dat is dus niet gebeurd
Ze gingen er niet in, werd er alom getreurd
Waarom luisteren ze dan niet naar de man die nooit eens zeurt
Er zijn wel 50 tinten Struis
50 tinten Struis.

Robben kan misschien nog op een eiland terecht
Ecomare heeft iets Gronings en is helemaal niet slecht
In de hitte van het gevecht wat denk je dat ie zegt
"Hou je bek tegen de bondscoach, hou je bek tegen de bondscoach' 
maar hij bedoelde :
Doe mij maar 50 tinten Strui-huis
Doe mij maar 50 tinten Strui-huis

Het was vet snert Bert
Terug in de bus dus
Doe niet zo lijp Gijp
Maak ze gek
Zeg eens nee Genee
Luister naar J.C
Hit the road Jack
En hou je bek


Dus van Marwijk heeft het niet gehaald, hij heeft gefaald
Sport is nou eenmaal hard, hij heeft de tol betaald
Maar nu gaan we aan de haal met Louise van Gaal
In vijftig tinten Strui-huis
Vijftig tinten Strui-huis

Ben jij nou zo dom dom?
Of ben ik nou zo slim slim?
Volgende vraag graag
En niet zo traag
Ik wil nu naar huus Truus
Op de bank thuus
Met een baco baas
En een blok kaas


Ben jij nou zo dom dom?
Of ben ik nou zo slim slim?
Doe mij nog een pint blind
Ik ga door het lint
Bind mij maar vast gast
Ik kom uit de kast kwast
Was jij Anastasia
En ikke Grey.


Ontzettend leuk en eervol om te doen want het viel goed en ik had totaal niet verwacht dat er zoveel mensen en toestanden zouden zijn. Struis blijkt naast begenadigd schrijver ook over stand-up-podiumtalent te beschikken. Vriend Onkenhout deelt ook enthousiast mee in de totale euforie van dit succes. Wat een fijn jongensboek.


Guus Hiddink krijgt het eerste exemplaar en vertelt dan ook hoe hij ooit op het Cios in Overveen is begonnen, hoe hij gevormd is door die echte goeie docenten, hoe belangrijk dat het in een bepaalde periode in je leven en dat hij voorlopig nog wel even doorgaat. Dat is mooi . Een man met gezag. Hij loopt dan wel met een kruk maar dat kan natuurlijk wel handig zijn om eens een  lel mee uit te delen. Als meester. Na het lezen van vijftig tinten Grijs en Struis ga je de boel wel een beetje door elkaar halen, maar een beetje sm op zijn tijd moet wel kunnen. Zo rolt de gemiddelde voetballer  regelmatig met zijn ogen, bijt op zijn tong, hangt wel eens in de touwen of krijgt eens een kopstoot of wat klappen.
Ik verwacht ook wel een trilogie. Struis, Struizer, Struist.
En na de Gijp nu de Struisvogel bij het Kruidvat.

Voor het signeren door de beide heren staat een imposante rij. Dit is nu al een bestseller en wij waren daarbij! Ik wil er een aan mijn vader geven en  hoe leuk is dat: gesigneerd door Guus en Edwin met wat aardige woorden erin.














Ben moest er wel even , heel even dan, om  glimlachen. En dat is heel wat.


impressie gefilmd..zie..http://youtu.be/WXln6z476FU




Geen opmerkingen:

Een reactie posten