zaterdag 15 december 2012



"Beschaafde straten, beschaafde wegen, alleen in Amstelveen, alleen..
Beschaafde wolken, beschaafde regen, alleen in Amstelveen, alleen
Beschaafde tranen, beschaafd verdriet
Beschaafd verlies, beschaafd failliet

Alleen, waar moet je heen
Alleen in Amstelveen
Keurig, treurig Amstelveen.

Beschaafde dames, beschaafde heren, alleen in Amstelveen, alleen
Beschaafde kapsels, beschaafde kleren, alleen in Amstelveen , alleen
Beschaafd theater, beschaafd publiek
Beschaafd applaus, beschaafd naar huis

Alleen, waar moet je heen
Alleen in Amstelveen
Droevig, stroevig Amstelveen.

...." (joop visser)

Ik ben er opgegroeid. Alleen in Amstelveen. Wij woonden op de Lange Lindenlaan waar geen eind aankwam. Daar huppelden we dan over naar de Heilige Geest school of de Heilige Geest kerk of het Mok gebouw voor een Tarzan film op zondag. Als we geluk hadden was het autoloze zondag en konden we lekker rolschaatsen op de weg. Maar als dat niet zo was deed ik net of mijn fiets een paard was en ik een cowboy want de indianen verloren altijd van de cowboys. En indianen vond ik ook best eng met dat scalperen. Het was de tijd dat je altijd buiten speelde met een bal, partijtje voetballen na eerlijk 'poten' waar de zwakste altijd met tegenzin werd gekozen...stroeve rolschaatsen over scheve stoeptegels, gaten in de mayo, knikkers, bonken siertjes en mooitjes en als je weer emmers vol had veroverd ging ik dan strooien tot ik niets meer had en weer opnieuw kon beginnen met winnen... We hadden ook van die touwtjes met twee ballen eraan die je heel hard tegen je knokkels kreeg, klikkers, en in de winter krabbelde ik met knullige kunstschaatsen over de kleine slootjes die heel groot leken. De meisjes op het schoolplein deden elastieken waar ik niet van hield. Stom gedoe..Ik ging liever voetballen met de jongens met een tennisbal. Of kaatsballen tegen de muur, Karel 1 brak zijn been 1!...dat dan weer wel. Het was de tijd van kwajongensstreken waar ik een patent op had. Belletje trekken, op de daken klimmen in bomen hangen ,slootje springen, hutten bouwen en door de dakgoot lopen naar mijn buurmeisje.
Verder deed de wereld er niet toe. School was bijzaak. Feyenoord en 'langs de lijn' hoofdzaak.
Amstelveen..de beelden komen zo mooi terug in het lied van Joop..Ik voel het helemaal.
De troosteloze keurigheid, de brave doch achterbakse kouwe kak. Bekrompen burgerlijkheid. Mijn moeder was meer een hippie samen met een leuke buurvrouw Wil. Maar die was zomaar inene vertrokken met een andere man terwijl wij daar altijd op vrijdagavond tv mochten kijken Kung FU en dan kregen we worst en augurk.Nee, neem dan mevrouw van Veen uit Amstelveen, de overbuurvrouw...die liep altijd zo stijf gearmd over straat met haar man opdat iedereen het zien zou in een soort chique mantel die heel duur was, met haar neus in de lucht. Of een mevrouw Wensink die had smetvrees en zat met argusogen achter het gordijn  te loeren wat de buren deden. Zo kwam mijn broertje onder een auto omdat hij plotseling overstak en ik moest hem een handje geven want mijn moeder was ziek en kon ons niet naar school brengen. Het was bij de supermarkt waar ik altijd klef king corn brood moest halen. Michel stak zo over en boem..daar lag hij bloedend uit zijn hoofd en zijn chocolade muntjes van papa die net terug was uit Mexico waren over de straat gerold. Die heb ik toen als eerste opgeraapt en toen heel snel naar huis gerend.
Michel ging in de ambulance zonder sirene ,waar hij nog boos over was, en had een hersenschudding en nog wat. En mevrouw Wensink riep over haar balkon tegen mijn moeder: "Had je hem maar zelf over moeten zetten."
Alleen in Amstelveen. Maar met mevrouw W. is het ook niet goed afgelopen. Zij is van haar balkon gevallen met het uitkloppen van de kleedjes. Als je daar binnen kwam werd je eerst ontsmet. En Janet het vreselijke buurmeisje heeft mij nog een keertje opgesloten in haar kamer omdat ik die moest opruimen en ze had me zelfs heel diep in mijn arm gebeten. Maar toen ben ik uit haar raam geklommen en ontsnapt. Ik snapte het ook wel hoor dat Janet zo was want ze moest op de lagere school al hele moelijke wiskunde sommen doen omdat haar strenge vader wiskundeleraar was. En dan had ze ook nog een broer die viool speelde. Nou dan wordt je vanzelf wel vals. Die vader knipte het gazon met een nagelschaartje.En als hij de heg snoeide veegde hij alle blaadjes in onze tuin. Toen ik een keertje havermoutpap moest koken voor mijn vader omdat mijn moeder veel ziek was en die pap te stijf werd heb ik de pan gekiept in de tuin van Wensink. Nou, toen waren de rapen gaar. Net als die keer dat wij een vies goedje hadden gemaakt met alle ingrediënten uit de koelkast en door de brievenbus van vervelende mensen hadden gegooid vermengd met wat regen wurmen. Toen kwam ik ook weer van de regen in de drup. Of toen we via de Gouden Gids allemaal bestellingen hebben gedaan variërend van een koud buffet tot en een nieuwe koelkast om af te laten leveren bij die zelfde vervelende mensen die altijd zeurden als we eens een bal tegen de garage aantrapten of door een ruit. Die mensen konden ook nergens tegen.


"Beschaafde woning, beschaafde flat
Alleen in Amstelveen alleen
Beschaafd op tijd, beschaafd naar bed
Alleen in Amstelveen alleen
Met twee woorden copuleren, kleren op het hangertje
Grote jongen en na afloop netjes, welterusten schat

Alleen , waar moet je heen
Alleen in Amstelveen
Gapend, slapend, Amstelveen

Beschaafde wolken, beschaafde regen
Alleen in Amstelveen alleen
Beschaafde stilte, beschaafde regen
Alleen in Amstelveen, alleen
Beschaafde toekomst, beschaafd verleden
Beschaafd genoeg, beschaafd tevreden

Alleen waar moet je heen
Alleen in Amstelveen
Suffig, duffig
Soffig, stoffig
Sullig, knullig
Amstelveen.."

Het komt uit mijn tenen dit lied. We spelen het ook alleen maar in Amstelveen.

Het Griffioen theater heeft een fijne zaal, die vol is..een prettige, goede geluidsman en een artistieke foyer . 
De kleedkamer hangt vol posters met veel bloot. Dat hebben wij weer niet zegt Vis.


 

We spelen heel fijn ontspannen. Leuk publiek, fijne reacties maar qua beleid is het weer eens zo'n theater dat ze vroeger wel eens zeiden tegen Joop als hij vroeg: Waarom speel ik daar niet?" Dan zei zijn agent: "Ga daar maar eens spelen en dan weet je waarom. "
Ik ben er na tien jaar inmiddels achter: het gaat om de leiding die de toon zet. Als je daar aankomt en de directeur is er wel maar zit te eten en stelt zich niet eens even voor..tja. Dat was met de vorige directeur echt niet zo gegaan. Maar ja, wij leggen het bijltje er na dit seizoen toch bij neer, Joop is het wel zat deze anonieme afstandelijke theater sfeer..Er zijn ook plaatsen waar het heerlijk is om te komen..omdat je daar welkom bent. En wij zeggen: Tel je zegeningen.
Wij zijn voldaan en vol adrenaline na een erg fijne voorstelling vertrokken uit Amstelveen.
Zondag naar Purmerend..




Geen opmerkingen:

Een reactie posten