donderdag 20 december 2012

Kerst met Ampzing..


Wat is het leven toch leuk. Buiten het huishouden en de kerstkaarten schrijven en de boodschappen doen en de gordelroos maar dan boven de gordel en het zitten in een verjaardags kring en banden plakken om. Ja best leuk. Ik lig regelmatig in een deuk. Ik zeg: maak er wat van nu het nog kan!
Morgen wordt onze jongste zoon officieel volwassen en kunnen wij stellen: Missie geslaagd.
Morgen vergaat ook de wereld en dan hebben we dit kunstje toch maar mooi geflikt. Ook Jorrit kan op eigen benen staan en de wereld kan in alle rust vergaan. Maya, maya, maya, maya, maya, ik heb me ondertussen toch maar door je laten kussen.
En wat nog meer. Waar vullen wij onze laatste dagen zoal mee.
Ik vertoon duidelijk vluchtgedrag. Maar ik vind ook dat dat nu mag. Het maakt allemaal niks meer uit, pakken wat je pakken kan en doen wat je niet laten kan.
Spijt komt voor de zondvloed .Of zoiets.
Zo ga ik gewoon elke dag even uit mijn dak.
Zingen is nu eenmaal de manier om vakantie te vieren. Dan denk je namelijk nergens anders meer aan. De kracht van het NU!.
Dus dat doe ik dan maar gewoon de hele dag zo’n beetje. Op het koor, voor het koor, na het koor. Vooral in deze kerstdagen vol behagen. Kerstliedjes zingen is wel een favoriete bezigheid. Ook fijn om met een stel vrouwen te zingen in de bejaardentehuizen waar je nog niet dood gevonden wil worden. Dan ben ik blij met dit stukje vrij willigers werk. Even die mensen een fijn uurtje bezorgen..iets liefs doen. Dan zie je dat er weer leven komt in die oogjes..Dat is dankbaar. Naast het betere kroegwerk geeft dat een goed gevoel.


Zo zing ik leuk mee met het Ampzing genootschap. Een frivool stel talibannen met hun grappige en mooie liedjes in het Nederlands. Ze blinken uit in anarchie, rookpauzes en gezellige chaos. Het is een vrolijke bende. Schep vreugde in het leven. Mooie eigen teksten van Bies van Ede met zijn gevoelige liederen of juist erg grappig van de hand van Hans Vos, die behoorlijk slim is overigens..Joost praat de boel fijn en zinnig aan elkaar met dubbele bodems van eigen grond en Fons heeft de viool onder controle en daarmee ook, volgens Hans, de meeste sex aan zijn kont. Hennie Leeflang speelt swingend mondorgel en Eric Coolen daar ben je gauw over uitgepraat, die kan helemaal niets….Niksnut. Wel leuk dat hij er bij is. Dan Henk met zijn virtuoze gitaarspel die alles blind  speelt en  als enige bendelid geen sixpack fan is. Daar gaat mijn liedje dus over de sixpack. Vrij vertaald: wasbordje. De drummer Maarten heeft er zelfs een meegenomen en bespeelt het vingervlug. Ik zeg: er gaat niets boven een wasbord. '


"Mijn wasbord was vroeger in orde
Mijn wasbord was vroeger nog strak
Mijn wasbord was goed voor 6 borden
Maar nu is mijn wasbordje brak, zo brak.."

En als klap op de vuurpijl zingt op deze kerstviering van de Ampzingers ook nog eens Haarlemse diva Mylou Frenken in de volksmond ook Mylou Monroe genoemd, mee en dat is wel zo fijn gezien het evenwicht met de mannen. Dat wij ook ons mannetje staan.
Mylou en ik hebben zelfs nog serieus en saamhorig geoefend en vooral door haar oogverblindende indrukwekkende inloopkast gelopen om twee leuke rode kerstjurken uit te kiezen.! Ik ben helemaal opgewonden over zoveel exclusieve jurken en de mietershoge schoenenwand om over de extravagante sieraden en bontjes maar niet te spreken. Ik vind het nu al een piekervaring deze kerst. 
Maya..die gaan we niet meemaken.
We staan als twee bakvissen voor de spiegel te passen en tevreden over de keuze. Ik krijg een Jezus jurkje te leen en dat vind ik dan weer zeer toepasselijk. Het past ook nog. Doe een engeltje op mijn schouder en een glanzend kerststrik om. "Helemaal te gek, zo ben ik nooit", kir ik vrolijk.  Mylou draagt een gaaf artistiek jurkje van een designer die aan de weg timmert, iets met Spijkers en dat vind ik dan ook weer zeer toepasselijk bij Jezus.
Zo komt alles goed.
Wat je van Jezus dan weer niet kunt zeggen.



En café Koops heeft de stal ook goed verwarmd en prachtig versierd.  Hij is ook tjokvol er kan geen ezel  meer bij..de geschiedenis herhaalt zich..De waard is trots en dat mag ie zijn wat een gezelligheid. We gaan lekker samen spelen en het is een topfeestje. De Ampzingmannen houden het wel drie uur vol met eigen repertoire en wij spelen ook een leuke rol. Mylou bezingt Haarlem uitbundig en uiteraard gaat het vanavond over de kerst in allerlei facetten met Kalkoen of Albert Hein, stille nacht, kaarsjes en kerstballen en God o God, Jezus doe niet zo kribbig.. Zo doet ieder zijn ding bij Ampzing en kan de wereld best vergaan, wij hebben dit maar weer gedaan. .
groepsfoto en allemaal een Vrolijk Kerstfeest hier of in het hiernamaals!
en het liedje van de kalkoen om nog eens over te doen
http://youtu.be/p6yHj4rLLw8











1 opmerking:

  1. Wat een heerlijk verslag! Ben er helemaal bij!
    Mooi dat jullie zulke dingen doen. En nu de wereld toch niet is vergaan maak je het misschien zelf nog eens mee, dat er een stelleltje halfgare muzikanten voor jou speelt in het Rosa Spierhuis ofzo...
    Fijne kerstdagen!

    BeantwoordenVerwijderen